1.18 Piloti: Standa Kubíček – Cena Fair Play 2003

… Mistrovství České republiky 2002 v Jihlavě

„Za větrného počasí absolvuji spolu s ostatními další disciplínu Mistrovství české republiky. Letím tentokrát na Standard Cirrus OK-6556 se startovním číslem S1. Podmínky jsou velmi problematické, dostup větrem rozbitých stoupavých proudů je cca 1100 m nad terénem, ale celý let je nutno absolvovat se snášením severozápadního větru, který v nárazech přesahuje až 10 m/s. První otočný bod je most přes údolní přehradní nádrž Želivka. Po dosažení otočného bodu pokračujeme již s větrem v zádech dále na Kámen u Pacova. Letím ve skupině LL a ZIP a po levé straně vidíme ostatní soupeře, jak se teprve prodírají na první otočku. V tom se v éteru ozve informace, že právě spadlo letadlo. Skutečně, asi 5 km od nás se jsou na poli vidět trosky kluzáku a nad tím se vznáší oblak hnědého prachu rychle unášený silným větrem. Podle toho, že je pole poseto malými bílými úlomky na velké ploše, lze tušit, že následky pádu jsou fatální. Vytahuji brzdící klapky a ihned zahajuji klesání pro přistání na sousedním poli. Po rádiu informuji řízení letového provozu na věži v Jihlavě o tom, co se stalo. Udávám polohu se žádostí o vrtulník rychlé záchranné pomoci. Podmínky na přistání jsou složité a je nutno počítat s turbulencí za každým kopcem v členitém terénu u Želivské přehrady. Po dosednutí běžím na místo nehody. Je to kluzák VSO 10 Z4, se kterým závodí junior Ondra Bělohlávek z Vysokého Mýta. Kluzák je totálně zničen, ale pilot i přes četná vážná zranění zůstává při vědomí. Společně s Jirkou Kusbachem, který už před nehodou přistál na jinou plochu a průběh nehody viděl, poskytujeme zraněnému pilotovi první pomoc. Po dobu, než přistane vrtulník se záchranáři, se nám daří zraněného Ondru stabilizovat a udržet při vědomí. Pak je převezen do místní nemocnice. Ještě téhož dne je dopraven vrtulníkem na specializované oddělení brněnské Úrazové nemocnice.

Po návratu na letiště se večer dozvídáme dobrou zprávu, že Ondra i přes velmi vážná zranění páteře, nohou a hlavy je mimo nebezpečí života. V následujících dnech už přicházejí jen dobré zprávy. Po úspěšných lékařských zákrocích a následné několikaměsíční rehabilitaci se kolega vrátil nejen zpět studovat vysokou školu, ale posléze i jako pilot do kabiny kluzáku ve svém aeroklubu.

Takové bylo drama se šťastným koncem, ze kterého plyne pro všechny piloty ponaučení, že nelze podceňovat přízemní turbulenci za silného větru.“

Potud skromné vyprávění medláneckého pilota Ing. Stanislava Kubíčka (1960 – 2022), které pro nás sepsal u příležitosti vydání sborníku Aeroklub Medlánky 80 let, který vydal Aeroklub Brno-Medlánky v roce 2004 u příležitosti 80. výročí konání I. národní soutěže plachtových letadel u Brna. Ve svém vyprávění ale zapomněl uvést, že vedení Mistrovství republiky v plachtění ocenilo jeho přistání u havarovaného kluzáku jménem ředitele závodů cenou Fair Play 2002. Tajemník Aeroklubu České republiky Jiří Dodal Navrhl další ocenění– jako letecký čin roku 2002 vyhlašovaný pravidelně koncem sezóny v Poslanecké sněmovně ČR a nominaci na cenu Fair Play Českého olympijského výboru.

Tuto cenu přebral v březnu 2003 společně s nominací na cenu mezinárodní. V listopadu 2003 ve švýcarském Lausanne v sídle Mezinárodního olympijského výboru pak Stanislav Kubíček obdržel Diplom Fair Play Mezinárodního olympijského výboru.

Podle vyjádření vedení Aeroklubu ČR a předsedy Českého olympijského výboru se tímto způsobem podařilo prezentovat široké veřejnosti náš krásný, byť neolympijský sport. Proběhlo mnoho oficialit a ocenění, ale nejdůležitějším zůstává skutečnost, že Ondra Bělohlávek se těší dobrému zdraví a vrátil se zpět mezi nás piloty.