8. prosince 2024 se na svůj poslední let vydal náš dlouholetý člen a bývalý předseda Aeroklubu Brno-Medlánky, Mistr sportu František Filípek.
Narodil se v Moravském Písku 11. dubna 1937.
Do Brna přišel v roce 1952. V letech 1952 až 1954 se vyučil v Brně-Líšni v tehdejší ZPS (Závody průmyslového strojírenství – ZETOR) jako obráběč kovů. Po vyučení nastoupil do nářaďovny ZPS v Líšni na velmi přesné obrábění kovů – výrobu měřidel a protiměřidel.
Jeho plachtařská kariéra se datuje od roku 1953, kdy ukončil výcvik pilota bezmotorových letadel na letišti v Brně-Medlánkách.
V letech 1956 až 1958 absolvoval vojenskou službu na letišti v Žatci. Po vojně se vrátil do Zetoru v Líšni.
Svůj veškerý volný čas v té době věnoval bezmotorovému sportovnímu létání.
V letech 1960 až 1965 vystudoval večerní průmyslovku.
V roce 1961 absolvoval instruktorský kurz v plachtařské škole ve Vrchlabí. Instruktora v základním a pokračovacím výcviku na Medlánkách dělal od té doby až do roku 1985, kdy ukončil vlastní aktivní plachtařskou činnost. Po tuto dobu školil v Medlánkách pilotní žáky, létal přelety, individuální i skupinovou akrobacii, prováděl výcvik létání podle přístrojů. Aktivně se účastnil plachtařských soutěží. Velmi úspěšný byl pro něj rok 1962, kdy ke svému zlatému „C“ (5 hodin letu, přelet 300 km a převýšení 3 000 metrů) přidal i 3 diamantové výkony (300 km cílový přelet, 500 km volný let a převýšení 5 000 metrů). V tomto roce také překonal dva československé rekordy ve dvojím řízení: 468 km přelet a rychlostní let na trojúhelníkové trati 100 km, který uletěl rychlostí 87 km/hod. Za tyto mimořádné sportovní výkony v bezmotorovém létání obdržel od SVAZARMu titul „Mistr sportu“.
V roce 1963 složil zkoušky pilota motorových letounů. Poté se dlouhodobě na letišti v Brně-Medlánkách věnoval vlekání větroňů. Na činnosti Aeroklubu Brno-Medlánky se podílel velmi aktivně. V letech 1965 až 1968 byl zvolen předsedou, v letech 1968 až 1972 pak místopředsedou. Každoročně inicioval i akce pro veřejnost: letecké dny a dětské dny.
V roce 1974 se stal jedním z prvních průkopníků závěsného létání na Brněnsku (rogallo). Později pak i dlouholetým předsedou Delta klubu VUT Brno. V dobách polovojenského fungování SVAZARMU (pokud šlo o plachtění a motorové létání) znamenaly počátky závěsného létání absolutní svobodu, která nebyla spoutána tolika předpisy, kádrovými omezeními a zákazy jako létání ve SVAZARMu. Členové Delta klubu VUT Brno si později pořídili autobus Škoda RTO, který si upravili na transportní a obytný, s nímž o víkendech obráželi doslova celé Československo. František Filípek v té době organizoval také výcvikové kurzy a sportovní soustředění, kterými prošlo velké množství pilotů závěsných kluzáků především z řad studentů VUT Brno. První pokusy v závěsném létání probíhaly na kopci Netopýrek u medlánecké letiště. Později na Větrníku u Vyškova, na Pálavě a jiných lokalitách na Brněnsku. Protože závěsné létání bylo ve svých počátcích provázeno mnoha úrazy, byl požádán o zorganizování prvních výcvikových kurzů na letišti Raná u Loun. První čtrnáctidenní výcvikový kurz probíhal na podzim roku 1977, druhý pak na jaře v roce 1978. V roce 1981 bylo závěsné létání zařazeno do SVAZARMu.
V roce 1989 se jako člen skupiny 4 pilotů závěsných kluzáků a jedné lékařky vypravil se dvěma závěsnými kluzáky do severní Afriky na tzv. „Expedici ATLAS“. Jako dopravní prostředek si na obytný kamion upravili vozidlo TATRA 805. Jejich cílem bylo nejen cestování v poušti a navázání spolupráce s mírovými městy, ale předvším lety na závěsných kluzácích v pohoří Atlas a Pyrenejí. Chtěli také vyzkoušet lety v poušti z vysokých dun. Vrátili se domů počátkem prosince 1989 již do nových společenských poměrů.
V roce 1998 se zúčastnil plachtařské expedice KANGAROO v Austrálii. V této expedici zaměřené na překonávání světových rekordů v plachtění působil jako pomocná technická síla na sportovním letišti v městečku Tocumwal asi 350 km severně od Melbourne.
Jako funkcionář Aeroklubu od roku 1984 inicioval a aktivně se podílel na přípravě a organizaci výročí létání na Medlánkách. Jako organizátor se věnoval přípravě a komentování leteckých dnů. Letošních oslav 100. výročí konání I. národní soutěže plachtových letadel na Medlánkách se bohužel ze zdravotních důvodů už nemohl zúčastnit.
V roce 1990 byl v komunálních volbách zvolen starostou městské části Brno-Medlánky. Ve funkci starosty zde setrval čtyři volební období, celkem 16 let. Kromě intenzivní péče o rozvoj obce se podílel i na obnově některých společenských tradic v obci – novodobá historie medláneckých hodů, kterých se mimo jiné účastnil již ve svém mladém věku v rámci spolupráce letiště a medlánecké chasy.
Se svou ženou Janou vychoval 4 děti. Jeho velkou radostí mu bylo 14 vnoučat a dožil se i pravnoučat. Poslední rozloučení s Františkem Filípkem se uskutečnilo v sobotu 14. prosince 2024 ve 13 hodin v kostele sv. Augustina v Brně na Kraví Hoře.